Monday 21 September 2015

21 Formula Hidup Luarbiasa

[ Tak sabar nak jumpa si 'Dia' ]
.
Ada satu hari saya secara tak sengaja (dengan izin Allah) terbuka satu video youtube di facebook seorang rakan saya.
.
Bila tengok tajuknya langsung tak sangka rupanya ia adalah lagu nama-nama Allah oleh Benammi.
Beberapa kali mendengar lagu tu langsung tak membuatkan saya bosan. Ketika itulah baru saya faham apa yang pernah ustazah saya analogikan pada saya satu ketika dahulu.
Ustazah saya bertanya : Kalau kawan awak ni asyik bercerita pasal seseorang yang awak langsung tak pernah jumpa. Dan dia cerita semua perkara yang baik-baik contohnya seperti dia sangat baik hati, pemurah, penyayang, penyabar dan bla bla. Apa yang awak rasa?
Saya menjawab : Saya mungkin ada rasa nak jumpa dengan dia.
Ustazah : Kalau satu hari awak tahu rupanya orang yang asyik kawan awak cerita tu selalu membantu awak, bayarkan sewa rumah yang keluarga awak duduk, bayarkan yuran persekolahan awak secara senyap-senyap. Apa pula perasaan awak?
Saya : Saya teringin nak jumpa dia. Tak sabar nak tengok macam mana orangnya. Nak ucapkan terima kasih dan tanya macam mana saya nak balas budinya.
Ustazah : Macam tu lah juga Allah. Allah cerita mengenai sifatnya dalam Al-Quran sebab takde manusia yang mampu menjangkau akal fikirannya nak fikir sifat Allah ni macam mana. Dalam kehidupan kita ni pun terlalu banyak perkara Allah tolong kita secara kita tak sedar. Contohnya darah kita mengalir dengan baik di seluruh tubuh tanpa gangguan urat berselirat. Jantung kita berdegup dengan baik tanpa berhenti rehat seminit dua.
Sepatutnya kita lagi tak sabar dan gembira nak jumpa Tuhan.
Sekarang ni baru saya faham significant hadis ini :
Sesungguhnya Allah memiliki 99 nama, seratus kurang satu, sesiapa yang menghitungnya (menghafalnya) akan masuk syurga
[ HR Bukhari & Muslim ]
-Ustaz Asraff Ayob
.
.
.
‪#‎buku21formulahidupluarbiasa‬
#yanizhamdonlineshoppe
#yanizhamiddropshipbook

No comments:

Post a Comment